Tematické okruhy SZZK – UČCJ

Učitelství češtiny jako cizího jazyka – tematické okruhy pro ústní část státní závěrečné zkoušky

(pro jednooborové i dvouoborové studenty; uvedena pouze část lingvistická, nikoli pedagogicko-psychologická)

Student předloží u SZZK seznam prostudované odborné literatury.

A. Jazykovědná bohemistika

  • Osvojování češtiny jako druhého/cizího jazyka: teorie, možnosti studia, význam pro vyučování (např. mentalistické teorie osvojování jazyka)
  • Faktory ovlivňující osvojování češtiny jako druhého/cizího jazyka (např. transfer, učební strategie)
  • Čeština jako mezijazyk – možnosti studia, obvyklé přístupy (např. kontrastivní analýza mezijazyka, chybová analýza), charakteristika (např. komentář k ukázce z projevu nerodilého mluvčího)
  • Postavení češtiny jako druhého/cizího jazyka, jazyková situace v ČR (např. jazykové komunity v ČR)
  • Komunikace v jazykové třídě (v předmětu ČCJ), vybrané problémy (např. užívání zprostředkovacího jazyka)
  • Čeština jako druhý/cizí jazyk – komentář k vybranému jazykovému jevu

B. Didaktika jazykového vyučování

  • Teorie vyučování cizímu (druhému) jazyku
  • Plánování výuky, učební materiály, včetně učebnic
  • Prezentace jazykového učiva; motivace (podle konkrétních témat, např. slovesný vid)
  • Rozvíjení komunikačních dovedností (např. naslouchání s porozuměním)
  • Reálie v jazykovém vyučování
  • Typy chyb v projevech nerodilých mluvčích, práce s chybou
  • Testování a hodnocení
  • Interkulturní komunikace ve vyučování
Úvod > Studium > Navazující magisterské studium > Tematické okruhy SZZK > Tematické okruhy SZZK – UČCJ