Učitelství češtiny jako cizího jazyka

Podrobnosti přijímacího řízení na rok 2017/2018
Informace o možnostech studia učitelství a kombinovatelnosti
Základní charakteristika a cíle studijního oboru

Navrhovaný studijní obor reaguje na rychle se měnící podmínky společnosti v České republice, která se stává společností v rostoucí míře multikulturní. Potřeba integrovat členy jazykových a kulturních minorit do české společnosti, zabránit jejich sociálnímu vyloučení, rozvinout jejich komunikační kompetence tak, aby mohli získat odpovídající kvalifikaci, aby se mohli dále vzdělávat, získávat odpovídající pracovní pozici, podnikat, aby se mohli účastnit veřejného života a stát se plnoprávnými občany, vyžaduje novou učitelskou kvalifikaci, kvalifikaci v oboru Čeština jako cizí/druhý jazyk. Dosavadní výzkumné projekty v této oblasti prokázaly, že české školství zatím takové možnosti členům jazykových menšin nenabízí a že dosavadní výsledky v této oblasti jsou neuspokojivé. Roste také poptávka po testování a hodnocení komunikační kompetence jinojazyčných mluvčích v češtině, které rovněž vyžaduje jazykové specialisty s didaktickou aprobací orientované na češtinu jako jazyk cizí/druhý.

Cílem předkládaného studijního oboru je připravit studenty tak, aby mohli kvalifikovaně působit v oblasti jazykové, resp. šíře komunikační přípravy členů jazykových menšin, starých i nových, primárně v přípravě žáků na středních školách a na školách základních (na druhém stupni), druhotně i v dalších vzdělávacích kurzech pro dospělé.

Návrh vychází zároveň z dosavadních zkušeností s kurzy takto zaměřenými. Zájem zvl. posluchačů bohemistiky o ně, jsou-li vypisovány jako kurzy volitelné, je pravidelně vysoký. Výrazně roste rovněž počet magisterských projektů zaměřených na osvojování a vyučování češtiny jako druhého jazyka a podobně zaměřených projektů doktorských. To svědčí nepřímo, ale velmi zřetelně o skutečnosti, že jde o oblast aktuální, živou a potřebnou.

Studijní obor je určen všem zájemcům o vzdělání v tomto oboru; primárně studentům bohemistiky, ale i jako doplnění studia učitelství či jiných filologických oborů.

Základní charakteristika koncepce studijního oboru v SP Učitelství pro střední školy:

Koncepce studijního oboru ve studijním programu Učitelství pro střední školy vychází z modelu celoživotní přípravy učitele a školy jako učící se instituce, z tzv. kompetenčního pojetí přípravy učitele. Jde o pojetí profesionality učitele, který

  • prohlubuje  a rozšiřuje své kompetence především teoretickým zhodnocováním své praktické zkušenosti (učitel jako reflektující praktik),
  • se vzdělává v kontaktu s nejnovějšími poznatky a teoriemi týkajícími se účinnosti vyučování, vzdělávání a výchovy v současné době,
  • se rozvíjí prostřednictvím styku se svými kolegy, v procesu sdílení, příp. konstruktivní  kolegiální konfrontací různorodých přístupů k vyučovací činnosti,
  • je partnerem vedení školy v rozpracování školských programů, specifikaci kurikula.
Základní profil studenta studijního oboru

Absolvent studijního programu má založeny základní kompetence pro vykonávání učitelské profese, tj.

  • oborové odborné kompetence,
  • pedagogicko-psychologické kompetence včetně příslušné sociálně profesní kompetence,
  • oborově didaktické a metodické kompetence.

Rozumí vzdělávacímu prostředí a svému místu v něm, má vytvořeny komplexy dovedností vážících se k výukové činnosti, rozvoji školské instituce i vlastnímu sebevzdělávání a na základě těchto dovedností  je schopen konat ve prospěch žáků i optimalizace vzdělávacího prostředí.

Absolventi se dle zákona č. 563/2004 Sb. uplatňují jako učitelé na všech druzích a typech středních škol, dále na vyšších odborných školách; tj. absolvent navazujícího magisterského studia oboru Učitelství v oboru český jazyk a literatura je vybaven tak, aby byl schopen úspěšně vyučovat na středních školách všech typů a v různých kurzech češtiny určených pro děti i dospělé, pro rodilé mluvčí i cizince.

Aprobační profil absolventa

Absolvent navazujícího magisterského studia oboru Učitelství češtiny jako druhého jazyka ve studijním programu Učitelství pro střední školy je vybaven jak obecnými pedagogicko-psychologickými dovednostmi, tak speciálními znalostmi, aby byl schopen úspěšně vyučovat cizince v různých kurzech češtiny určených pro děti i dospělé.

Student v průběhu studia získá následující znalosti a kompetence

a) má dobrou praktickou i teoretickou znalost současného českého jazyka, budovanou se zvláštním zřetelem ke srovnání s jinými jazyky;

b) na dobré úrovni ovládá teoretický a pojmový aparát potřebný pro uvažování o jazykových, řečových a šíře komunikačních jevech, zná základní odbornou literaturu z oboru a je schopen ji využívat pro svou práci;

c) orientuje se dobře v problematice osvojování, kultivování a vývoje jazykové a šíře komunikační kompetence uživatelů češtiny jako prvního i druhého jazyka i v problematice jazykového vzdělávání a je schopen v této oblasti provádět samostatný výzkum;

d) orientuje se v problematice pedagogické komunikace a komunikace ve škole; je schopen posoudit a zhodnotit komunikační prostředí školy a třídy, volit vhodné komunikační strategie; je schopen v této oblasti provádět samostatný výzkum;

e) orientuje se v problematice národnostních a jazykových menšin, rozumí jejich specifikům a je schopen z nich vyvodit důsledky pro pedagogickou praxi.

Uplatnění absolventa v praxi:

Absolventi se mohou v praxi uplatnit primárně při vzdělávání žáků středních i základních škol (na druhém stupni), kteří nejsou rodilými mluvčími češtiny, ale díky své kvalifikaci mohou úspěšně působit i v kurzech určených dospělým nerodilým mluvčím.

Jako součást učitelské aprobace zvýší Čeština jako jazyk cizí možnosti uplatnění absolventa na trhu práce.

Mimoto se absolvent může uplatnit i v jiných oblastech určených abolventům jazykovědné bohemistiky, v neposlední řadě jako badatel, jazykový expert, redaktor, korektor atd.


Studijní plány naleznete zde.

 

Úvod > Uchazeč > Navazující magisterské studium > Učitelství češtiny jako cizího jazyka