Nová výzkumná skupina v ÚČJTK zaměřující se na proces čtení

Univerzita Karlova od roku 2017 vyhlašuje projektovou soutěž Primus určenou pro mladé perspektivní vědce, zejména pro ty, kteří se na UK po dlouhodobé stáži v cizině vracejí, nebo na ní dosud nepůsobili. Cílem programu je podpořit špičkové pracovníky při zakládání a rozvoji nových vědeckých skupin a laboratoří.

Od ledna 2020 působí v rámci programu Primus v ÚČJTK výzkumná skupina Integrating Text & Literacy Research (InT&L) vedená Anežkou Kuzmičovou. Cílem výzkumu je propojit komplexní analýzu textu s výzkumem čtení v jeho přirozeném prostředí. V první fázi se projekt zaměří na tzv. vtělený prožitek, což jsou např. smyslové představy, o nichž se ví, že výrazně posilují porozumění textu, ale také osobní vztah ke čtení vůbec. Předmětem výzkumu budou čítanky pro 1. stupeň ZŠ a jejich cíloví čtenáři. Půjde o to zjistit, nakolik si začínající čtenáři ve věku 8 až 11 let uvědomují, že číst se dá „celým tělem“, co a jak při čtení vnímají a jak se jejich čtení liší v závislosti na typu textu. Protože kvantitativní metody (např. dotazníky) nejsou pro výzkum dětské subjektivity spolehlivé, budou vytvořeny vlastní kvalitativní postupy. Na základě tohoto a dosavadních výzkumů bude následně vyvinuta anotační metoda, která bude uplatněna při zkoumání a porovnávání čítanek a jiných textů pro děti. Účelem bude nejenom lépe poznat, jak děti vnímají čtení beletrie a čeho si při něm cení, ale i přinést praktická doporučení pro učitele a tvůrce výukových materiálů.

Výzkumný tým pracuje ve složení Anežka Kuzmičová (hlavní řešitelka; FF UK), Markéta Supa (FSV UK), Jana Segi Lukavská (FF UK), Kamila Homolková (FF UK) a Filip Novák (výzkumný asistent; FF UK). Vedoucí výzkumného týmu Anežka Kuzmičová je absolventkou oborů komparatistika a švédština na FF UK (Mgr.) a doktorského studia literatury na Stockholmské univerzitě (fil.dr). V říjnu 2019 se ve švédském časopise Fokus umístila na prvním místě v žebříčku humanitních vědců (zohledněny byly práce publikované mezi léty 2012 až 2015 a hodnotil se primárně dosah/citovanost; analýzu vypracoval Ulf Sandström, expert podílející se na reformě financování švédského vysokého školství).

Jednou z aktivit výzkumné skupiny bude vedení povinně volitelného semináře Čtení: teorie, praxe, reflexe v letním semestru 2019/2020 (vyučující Anežka Kuzmičová a Jana Segi Lukavská). Seminář bude probíhat ve středu v čase 12:30–14:00 v m. č. 1.10 v Celetné 13. Sylabus je dostupný zde.