|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2008
Počet stran: 128
Čítanka obsahuje 27 lekcí, sdružených do 7 tematických oblastí, jež se volně vážou k tematickým oblastem prvouky. Každá tematická oblast je členěna do dvou komplementárních okruhů o třech lekcích: domov x cizina, zdraví x nemoc ad. Čítanka nepředstavuje pouze výběr vhodných textů, současně s texty nabízí i doplňující otázky, úkoly pro zamyšlení a zajímavé informace, ještě podrobněji se s texty pracuje v pracovních sešitech.
Hlavním cílem autorů je probouzet u žáků zájem o texty, zvláště o krásnou, ale i věcnou literaturu přiměřenou jejich věku. Čítanka také rozvíjí u žáků techniku hlasitého a tichého čtení a dovednost číst s porozuměním, tj. nacházet v textech potřebné informace, interpretovat sdělení, popřípadě texty a jejich sdělení hodnotit. Na porozumění, interpretaci a hodnocení je zaměřena značná část navazujících úkolů a cvičení.
Sekundárně přispívá čítanka ke komplexní výchově, resp. k rozvíjení jiných než komunikačních kompetencí žáka. Význačný je zejména příspěvek čítanky k výchově environmentální, občanské, informační a mediální. Mediální tematice jsou věnovány samostatné kapitoly, zřetel k médiím je však přítomen i v kapitolách dalších, průběžně v celé knize. |
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2008
Počet stran: 32
Čtyřdílné pracovní sešity spojené s písankou představují integrované pracovní učebnice čtení a psaní, kde je vždy jedna část věnována komunikační a literární výchově a druhá část slouží jako písanka. Pracovní sešity tak kombinují tradiční sešity k nácviku psaní a pracovní sešit k čítance, na kterou těsně navazují. Obsahují i úkoly zaměřené na rozvíjení samostatného písemného projevu dětí. Úkoly v pracovních sešitech předpokládají hravou aktivitu žáků a snaží se dávat jim k ní podněty (kvízy, křížovky, doplňovačky apod.). |
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2008
Počet stran: 32
Čtyřdílné pracovní sešity spojené s písankou představují integrované pracovní učebnice čtení a psaní, kde je vždy jedna část věnována komunikační a literární výchově a druhá část slouží jako písanka. Pracovní sešity tak kombinují tradiční sešity k nácviku psaní a pracovní sešit k čítance, na kterou těsně navazují. Obsahují i úkoly zaměřené na rozvíjení samostatného písemného projevu dětí. Úkoly v pracovních sešitech předpokládají hravou aktivitu žáků a snaží se dávat jim k ní podněty (kvízy, křížovky, doplňovačky apod.). |
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2008
Počet stran: 32
Čtyřdílné pracovní sešity spojené s písankou představují integrované pracovní učebnice čtení a psaní, kde je vždy jedna část věnována komunikační a literární výchově a druhá část slouží jako písanka. Pracovní sešity tak kombinují tradiční sešity k nácviku psaní a pracovní sešit k čítance, na kterou těsně navazují. Obsahují i úkoly zaměřené na rozvíjení samostatného písemného projevu dětí. Úkoly v pracovních sešitech předpokládají hravou aktivitu žáků a snaží se dávat jim k ní podněty (kvízy, křížovky, doplňovačky apod.). |
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2008
Počet stran: 32
Čtyřdílné pracovní sešity spojené s písankou představují integrované pracovní učebnice čtení a psaní, kde je vždy jedna část věnována komunikační a literární výchově a druhá část slouží jako písanka. Pracovní sešity tak kombinují tradiční sešity k nácviku psaní a pracovní sešit k čítance, na kterou těsně navazují. Obsahují i úkoly zaměřené na rozvíjení samostatného písemného projevu dětí. Úkoly v pracovních sešitech předpokládají hravou aktivitu žáků a snaží se dávat jim k ní podněty (kvízy, křížovky, doplňovačky apod.). |
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2008
Počet stran: 168
Je přehledně zpracovaná, obsahuje časově-tematický plán učiva, výstupy a klíčové kompetence, pro každou kapitolu je zde vymezen její cíl. Dále jsou zde nezbytné informace o mezipředmětových vztazích a přehledy, které odkazují na průřezová témata, jež se k dané kapitole vztahují. Příručka obsahuje návrhy analýzy jednotlivých textů, další rozvíjející úkoly a náměty pro práci s texty, náměty k motivaci, hrám a dalším aktivitám, vymezuje základní pojmy, s nimiž se v textech pracuje. |
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2009
Počet stran: 160
Čítanka je členěna do 10 tematických celků, charakterizovaných vedle tematické oblasti zpravidla rovněž dominantním zaměřením na určitý žánr. Např. tematickému celku Ve světě moudrosti dominuje žánr bajky, tematickému celku Ve světě nesvětě klasická pohádka. Žáci si tak přirozenou cestou osvojují znalost základních žánrů odpovídajících jejich věku i čtenářským zájmům a dovednost odpovídajícím způsobem je číst.
Čítanka nepředstavuje pouze výběr vhodných textů, současně s texty nabízí i doplňující otázky, úkoly k zamyšlení a zajímavé informace. Ještě podrobněji se s texty pracuje v pracovních sešitech.
Sekundárně přispívá čítanka ke komplexní výchově, resp. k rozvíjení jiných než komunikačních kompetencí žáka. Význačný je zejména příspěvek čítanky k výchově environmentální, občanské, informační a mediální. V mediální oblasti věnuje zvýšenou pozornost zejména komunikaci reklamní, zřetel k médiím je však přítomen průběžně ve všech kapitolách, počítá se s tím, že žáci budou při řešení úkolů s různými médii pracovat a adekvátně je využívat.
|
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2009
Počet stran: 48
V pracovních sešitech pro 3. ročník není písanková část samostatně vyčleněna – nácvik psaní je součástí cvičení práce s textem. Úkoly předpokládají hravou aktivitu žáků a snaží se dávat jim k ní podněty (např. kvízy, křížovky, doplňovačky). |
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2009
Počet stran: 48
V pracovních sešitech pro 3. ročník není písanková část samostatně vyčleněna – nácvik psaní je součástí cvičení práce s textem. Úkoly předpokládají hravou aktivitu žáků a snaží se dávat jim k ní podněty (např. kvízy, křížovky, doplňovačky). |
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2009
Počet stran: 164
Je přehledně zpracovaná, obsahuje časově-tematický plán učiva, výstupy a klíčové kompetence, pro každou kapitolu je zde vymezen její cíl. Dále jsou zde nezbytné informace o mezipředmětových vztazích a přehledy, které odkazují na průřezová témata, jež se k dané kapitole vztahují. Příručka obsahuje návrhy analýzy jednotlivých textů, další rozvíjející úkoly a náměty pro práci s texty, náměty k motivaci, hrám a dalším aktivitám, vymezuje základní pojmy, s nimiž se v textech pracuje. |
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2010
Počet stran: 160
Texty v učebnici jsou rozděleny do 10 tematických oblastí, vyhraněných zpravidla i žánrově. Kromě textů nabízí čítanka doplňující otázky, úkoly k zamyšlení a zajímavé informace literárního i neliterárního charakteru.
Hlavním cílem, který čítanka sleduje, je probouzet u žáků zájem o texty, zvláště o krásnou, ale i věcnou literaturu přiměřenou jejich věku. Texty a navazující cvičení rozvíjejí u žáků techniku hlasitého a tichého čtení a dovednost číst s porozuměním. Na porozumění, interpretaci a hodnocení je zaměřena značná část navazujících úkolů. Sekundárně přispívají čítanky ke komplexní výchově, resp. k rozvíjení jiných než komunikačních kompetencí žáka. Význačně přispívají zejména k výchově environmentální, občanské, informační a mediální.
Obsah učebnice
- Klíč k srdci básníka
- Klíč k hudbě a divadlu
- Klíč k 21. století
- Klíč k pokladům světa
- Klíč k detektivním záhadám
- Klíč k odvaze a hrdinství
- Klíč ke dveřím mezi světy
- Klíč k přátelství a lásce
- Klíč k dobrodružství
- Klíč k tajemstvím světa a života
|
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2010
Počet stran: 152
Je přehledně zpracovaná, obsahuje časově-tematický plán učiva, výstupy a klíčové kompetence, pro každou kapitolu je zde vymezen její cíl. Dále jsou zde nezbytné informace o mezipředmětových vztazích a přehledy, které odkazují na průřezová témata, jež se k dané kapitole vztahují. Příručka obsahuje návrhy analýzy jednotlivých textů, další rozvíjející úkoly a náměty pro práci s texty, náměty k motivaci, hrám a dalším aktivitám, vymezuje základní pojmy, s nimiž se v textech pracuje. |
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2011
Počet stran: 160
Texty v učebnici jsou rozděleny do 10 tematických oblastí, vyhraněných zpravidla i žánrově. Kromě textů nabízí čítanka doplňující otázky, úkoly k zamyšlení a zajímavé informace literárního i neliterárního charakteru.
Hlavním cílem, který čítanka sleduje, je probouzet u žáků zájem o texty, zvláště o krásnou, ale i věcnou literaturu přiměřenou jejich věku. Texty a navazující cvičení rozvíjejí u žáků techniku hlasitého a tichého čtení a dovednost číst s porozuměním. Na porozumění, interpretaci a hodnocení je zaměřena značná část navazujících úkolů. Sekundárně přispívají čítanky ke komplexní výchově, resp. k rozvíjení jiných než komunikačních kompetencí žáka. Význačně přispívají zejména k výchově environmentální, občanské, informační a mediální.
Obsah učebnice:
- Labyrintem minulosti
- Labyrintem slavných
- Labyrintem kultur
- Labyrintem citů
- Labyrintem záhad a tajemství
- Labyrintem poznání
- Labyrintem dobra
- Labyrintem zla
- Labyrintem symbolů
- Labyrintem budoucnosti
|
|
Autoři: Šebesta Karel, Váňová Kateřina
Rok vydání: 2011
Počet stran: 156
Texty v učebnici jsou rozděleny do 10 tematických oblastí, vyhraněných zpravidla i žánrově. Je přehledně zpracovaná, obsahuje časově-tematický plán učiva, výstupy a klíčové kompetence, pro každou kapitolu je zde vymezen její cíl. Dále jsou zde nezbytné informace o mezipředmětových vztazích a přehledy, které odkazují na průřezová témata, jež se k dané kapitole vztahují. Příručka obsahuje návrhy analýzy jednotlivých textů, další rozvíjející úkoly a náměty pro práci s texty, náměty k motivaci, hrám a dalším aktivitám, vymezuje základní pojmy, s nimiž se v textech pracuje.
|
|
Autoři: Šebesta Karel, Šormová Kateřina, Synková Pavlína, Králíková Andrea, Marek Aleš
Rok vydání: 2016
Čítanky nové generace jsou zcela novou učebnicovou řadou. Zohledňují moderní trendy ve výuce literární výchovy a přihlížejí k podnětům a požadavkům učitelů, kteří užívají původní učebnicovou řadu.
V čítankách nové generace najdete:
- propojení a integraci jazykové a literární složky předmětu
- důraz na komunikační pojetí vzdělávání a rozvoj čtenářské gramotnosti
- kombinaci tematického (6. a 7. ročník) a chronologického přístupu (8. a 9. ročník)
- texty přiměřeného rozsahu, vhodné pro práci v hodině
- výběr několika textů ke každému tématu
- různorodé texty literární i neliterární
- stručné výklady, definice literárních pojmů a medailonky autorů
- otázky a úkoly trojí úrovně: úzce vázané na úryvky, zaměřené na hledání širších souvislostí, orientované na mezipředmětové vazby
- přehledné shrnutí celého tématu na konci každé kapitoly
Rozvržení tematických okruhů v Čítance 6
- Putování domovem (česká národní tradice)
- Putování světem mýtů (nejstarší tradice různých národů a etnik)
- Putování do neskutečných světů (fantasy)
- Putování za humorem a satirou (humor a satira)
- Putování světem (cestování)
- Putování za zvířaty (zvířata)
- Putování za mrazem v zádech (strach, tajemství)
- Putování za vědou a technikou (věda a technika)
- Putování mezi dětstvím a dospělostí (dospívání)
- Putování lidským životem (od dětství ke stáří, mezilidské vztahy)
|
|
Autoři: Šebesta Karel, Šormová Kateřina, Synková Pavlína, Králíková Andrea, Marek Aleš
Rok vydání: 2016
Přehledně zpracovaná příručka učitele představuje nedílnou součást učebnice. Předkládá návrhy analýzy jednotlivých textů a obsahuje mnoho dalších úkolů a námětů pro práci žáků. |
|
CD obsahuje nahrávky k učebnicím Český jazyk 6 – nová generace a Čítanka 6 – nová generace.
Rok vydání: 2017 |
|
Autoři: Šebesta Karel, Šormová Kateřina, Synková Pavlína, Králíková Andrea, Marek Aleš
Rok vydání: 2017
Čítanky nové generace jsou zcela novou učebnicovou řadou. Zohledňují moderní trendy ve výuce literární výchovy a přihlížejí k podnětům a požadavkům učitelů, kteří užívají původní učebnicovou řadu.
V čítankách nové generace najdete:
- propojení a integraci jazykové a literární složky předmětu
- důraz na komunikační pojetí vzdělávání a rozvoj čtenářské gramotnosti
- kombinaci tematického (6. a 7. ročník) a chronologického přístupu (8. a 9. ročník)
- texty přiměřeného rozsahu, vhodné pro práci v hodině
- výběr několika textů ke každému tématu
- různorodé texty literární i neliterární
- stručné výklady, definice literárních pojmů a medailonky autorů
- otázky a úkoly trojí úrovně: úzce vázané na úryvky, zaměřené na hledání širších souvislostí, orientované na mezipředmětové vazby
- přehledné shrnutí celého tématu na konci každé kapitoly
|
|
Autoři: Karel Šebesta, Pavlína Synková, Kateřina Šormová, Andrea Králíková
Příručka učitele doplňuje ucelenou sadu materiálů literární výchovy jako složky předmětu český jazyk a literatura pro 7. třídy ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Příručka nabízí náměty pro práci s učebnicí, komentáře k úkolům a jejich možná řešení, náměty k motivaci, hrám a další rozšiřující aktivity. Je to pomocník učitele na nelehké cestě k budování čtenářské gramotnosti žáků.
Proč pracovat s příručkou učitele?
- Poskytuje odbornou a metodickou oporu při práci s učebnicí.
- Definuje očekávané výstupy a kompetence k učivu daného ročníku.
- Nabízí inspiraci, jak motivovat žáky k zájmu o danou problematiku.
- Uvádí řešení otázek a úkolů v učebnici.
|
|
Autoři: Karel Šebesta, Pavlína Synková, Kateřina Šormová, Andrea Králíková, Aleš Marek
Čítanka je určena pro výuku literární složky předmětu český jazyk a literatura v 8. ročníku základní školy a tercii víceletého gymnázia. Obsahuje textové úryvky a literární učivo zpracované v souladu s RVP ZV. Čítanka je součástí ucelené řady učebních materiálů určených pro výuku literatury na 2. stupni základních škol a nižším stupni gymnázií.
V čítankách nové generace najdete:
- propojení a integraci jazykové a literární složky předmětu
- důraz na komunikační pojetí vzdělávání a rozvoj čtenářské gramotnosti
- chronologický přístupu (rozdělení kapitol není dáno tématy textů, ale literární historií)
- texty přiměřeného rozsahu, vhodné pro práci v hodině
- výběr několika textů ke každému tématu
- různorodé texty literární i neliterární
- stručné výklady, definice literárních pojmů a medailonky autorů
- otázky a úkoly trojí úrovně: úzce vázané na úryvky, zaměřené na hledání širších souvislostí, orientované na mezipředmětové vazby
- přehledné shrnutí celého tématu na konci každé kapitoly doplněné tabulkou s výčtem autorů a děl
|