Číslo projektu: CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_069/0001437
Období realizace: 5/2020 – 6/2022
Operační program: Operační program Praha – pól růstu ČR
Katedra/pracoviště FF UK: Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Projekt reaguje na nepříliš uspokojivou situaci v oblasti vzdělávání učitelů češtiny jako druhého jazyka. Školy se potýkají jak s nedostatkem kvalifikovaných učitelů/lektorů, tak i s nejasnou koncepcí toho, co je výukovým obsahem předmětu čeština jako druhý jazyk, k tomu situaci ztěžuje absence kvalitních didaktických materiálů a učebnic pro žáky základních škol. Projekt je zaměřen na podporu vzdělávání učitelů v oblasti vyučování češtiny jako druhého jazyka a na vznik inovativních didaktických nástrojů vhodných pro výuku žáků s OMJ.
Tento projekt je spolufinancován EU.
Hlavní koordinátor:
Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Koordinátoři klíčových aktivit:
Mgr. Jarmila Valková, Ph.D.
Mgr. Silvie Převrátilová
KA 1: Návrh a realizace kurzu DVPP Vyučování češtiny jako druhého jazyka
Koordinátor KA1: Mgr. Jarmila Valková, Ph.D.
Kurz bude akreditován v rámci DVPP MŠMT, zaměří se na vybraná klíčová témata didaktiky češtiny jako druhého jazyka. Kurz je zaměřen přímo na situaci učitele žáků v povinném školním vzdělávání a reflektuje jak žákovské potřeby z hlediska osvojení češtiny jako druhého jazyka, tak i integraci žáka do výuky českého jazyka na základní škole.
Kurz bude během realizace projektu vypsán celkem čtyřikrát:
Říjen 2020–leden 2021
Únor 2021–květen 2021
Říjen 2021–květen 2022
Kurzy jsou účastníkům poskytovány zdarma
KA 2: Metodická podpora učitelů ve výuce
Koordinátor KA2: bude doplněno
Realizace pedagogické praxe ve spojení s kurzem DVPP, aktivita bude zahájena v říjnu 2020.
KA 3: Tvorba a pilotování učebnice češtiny jako druhého jazyka
Koordinátor KA3: Mgr. Silvie Převrátilová
V rámci této aktivity bude vyvinut a evaluován didaktický nástroj (učebnice) pro žáky staršího
školního věku zaměřená na výuku češtiny jako druhého jazyka v prostředí české školy.
Učebnice bude pracovat s nejnovějšími poznatky z oblasti didaktiky a osvojování jazyka, zaměří se mimo jiné na využívání nástrojů jako jsou sebehodnotící deskriptory, jazykové korpusy a učebnice.